computer-1185637_640-570x350

10 cech dobrego pracownika

Czy idealny pracownik w ogóle istnieje? Dla pewnych pracodawców pewnie tak, jednak trudno byłoby stworzyć model naprawdę idealnego pracownika, bo – jak wiadomo – ilu pracodawców, tyle wymagań. Pokusiliśmy się jednak o zebranie tych elementów, które charakteryzują dobrego pracownika. Z pomocą naszych rekruterów i psychologów, stworzyliśmy 10 cech dobrego pracownika. Poznaj je i sprawdź, ile z nich spełniasz!

Cechy dobrego pracownika – czas je poznać!

Jakie są cechy dobrego pracownika? Przekonajmy się. Oto lista dziesięciu z nich:

1. Pracowitość

Ta cecha może wydawać się bardzo ogólna, jednak dla pracodawców jest bardzo ważna. Co się pod nią kryje? Na przykład to, że pracownik był jednocześnie zatrudniony w kilku miejscach, studiował kilka kierunków czy działał w organizacjach, stowarzyszeniach lub wolontariatach. Dla pracodawcy jest to jasny sygnał, że taka osoba „nie boi się pracy” i na pewno będzie dobrze wykonywać swoje obowiązki.

2. Pewność siebie

Nie chodzi tu oczywiście o to, by osoba z niemal całkowitym brakiem doświadczenia lub nieznajomością branży zapewniała nas, że poradzi sobie na danym stanowisku. Pracownik powinien jednak znać swoją wartość i otwarcie mówić o swoich zaletach, umiejętnościach czy osiągnięciach. Pochwal się również odbytymi kursami czy doświadczeniem, którego nabrałeś w ostatnich latach.

3. Lojalność

Aktualnie rynek pracy jest bardzo elastyczny i trudno znaleźć pracownika, który zostanie w firmie aż do emerytury, jednak lojalność dla pracodawców nadal jest bardzo ważna. Lojalny pracownik to osoba, na której będzie można polegać. Lojalny pracownik po odbyciu szkoleń nie odejdzie do konkurencyjnej firmy – a nawet jeśli będzie chciał to zrobić, zawiadomi o tym odpowiednio wcześnie, aby nie zostawić pracodawcy „na lodzie”.

4. Elastyczność

Rynek pracy, wykorzystywane w nim technologie czy sposób dostarczania usług – dzisiaj absolutnie nic nie stoi w miejscu. To dlatego elastyczność pracownika jest pożądaną cechą. Elastyczny pracownik dostosuje się do zmieniających się warunków pracy i będzie chciał nieustannie się rozwijać. Z kolei pracownik, który nie cechuje się elastycznością, będzie kręcił nosem nawet na zmianę oprogramowania, z którego korzysta firma czy choćby przeniesienie siedziby firmy w inne miejsce, ale dalej w tym samym w mieście.

5. Samodzielność / Praca zespołowa

Te dwie cechy umieściliśmy razem, ponieważ dobry pracownik potrafi pracować zarówno samodzielnie, jak i w grupie. Umie odnaleźć się w zadaniach wymagających tylko jego pracy, ale będzie potrafił również dyskutować o projektach z innymi w taki sposób, by wybrać najlepsze rozwiązanie – niekoniecznie to zaproponowane przez niego. Samodzielność oznacza również, że będzie szybko wdrażał się w nowe obowiązki. Dobry pracownik znajdzie idealny balans pomiędzy samodzielnością a pracą zespołową.

Jaki jeszcze powinien być dobry pracownik?

6. Umiejętność radzenia sobie ze stresem

Prędzej czy później stres dopadnie każdego pracownika – to pewne. Dlatego pracodawcy szukają osób, które umieją sobie z nim poradzić. Takich, którzy nie wykonują nerwowych ruchów i nie popełniają błędów w stresie, a potrafią zachować zimną krew. Takich, którzy umieją pracować pod presją czasu. Jeśli to potrafisz, z pewnością wiesz, że ta umiejętność przydaje się nie tylko w pracy.

7. Odpowiedzialność

Odpowiedzialny pracownik to taki, który potrafi przyznać się do popełnionych błędów i wyciągnąć z nich lekcje na przyszłość. Każdy z nas się myli, to jasne. Chodzi jednak o to, żeby nie zrzucać winy na osoby trzecie, lecz wziąć odpowiedzialność za swoje obowiązki, a nie wiecznie szukać wymówek.

8. Komunikatywność

Dla jasności – komunikatywność nie oznacza rozmawiania ze wszystkimi, o wszystkim. Dla pracodawcy komunikatywność to umiejętność rozwiązywania problemów, pracy w grupie i bardzo jasnego przedstawiania informacji rozmówcom czy współpracownikom. A jeśli przy okazji potrafisz rozmawiać ze wszystkimi i o wszystkim, pewnie dobrze wpłynie to na odbiór Twojej osoby 🙂

9. Innowacyjność

Bardzo pożądane jest również to, by pracownik nie tylko biernie wykonywał swoje obowiązki, ale dostrzegał zachodzące zmiany, nowe trendy i obserwował działania konkurentów, pionierów i prawdziwych innowatorów w branży. Dzięki temu będzie mógł aktywnie działać na rzecz firmy, w której pracuje, co przełoży się na jego pozytywne postrzeganie przez pracodawcę. Aktywne uczestnictwo w rozwoju firmy, a nie tylko bycie jej biernym elementem – często tego właśnie szukają pracodawcy.

10. Dobra organizacja pracy i zarządzanie czasem

To bardzo utarte określenie, które często automatycznie zamieszczamy w CV czy liście motywacyjnym, nie zastanawiając się jednak czy faktycznie cechuje nas ta umiejętność. Dobra organizacja pracy jest pożądaną cechą dobrego pracownika – zwłaszcza obecnie, gdzie na każdym kroku musimy radzić sobie na kilku poziomach jednocześnie. Wielozadaniowość, świetne zarządzanie czasem i umiejętność ustalania priorytetów to z pewnością coś, co pomoże nam przekonać do siebie pracodawcę.

Znasz już cechy dobrego pracownika!

Jednak czy spełniasz wszystkie z nich? Warto się nad tym zastanowić i ustalić, które cechy naprawdę posiadasz, a które są Twoją słabszą stroną. Wspomniane przez nas umiejętności nie są czymś, czego nie da się przyswoić. Wręcz przeciwnie – praca nad sobą i nieustanny rozwój sprawią, że być może już niedługo będziesz mógł pochwalić się kompletem pożądanych przez pracodawców umiejętności!