Lęk w czasach pandemii koronawirusa. Jak wpływa na organizm?

  • 0
lęk w czasach pandemii

Lęk w czasach pandemii koronawirusa. Jak wpływa na organizm?

Tags : 

Zewsząd uderzają w nas informacje o koronawirusie, a groźba pandemii podsyca strach i u części z nas – budzi lęk. Z historii znamy przypadki epidemii czy plag, które dziesiątkowały gatunek ludzki. Niejednokrotnie jednak miała miejsce sytuacja, w której ludzie opiekujący się chorymi uniknęli zarażenia. Nasuwa się więc pytanie dlaczego?

Wpływ lęku na nasz organizm

Strach i lęk jest nie są naszymi sprzymierzeńcami.  Lęk pobudza nasz organizm wytwarzając adrenalinę, noradrenalinę i kortyzol – czyli tzw. hormony stresu. Krótkotrwały stres, wynikający np. z ćwiczeń fizycznych, bywa korzystny ponieważ pobudza niektóre reakcje odpornościowe naszego organizmu. Wpływa on między innymi na wzrost komórek NK, które zabijają komórki zakażone wirusami i niektóre nowotworowe. Długotrwałe narażanie organizmu na stres działa niestety dużo gorzej. Znacząco obniża naszą odporność co powoduje, że stajemy się otwartymi wrotami dla wszelakich infekcji.

Kontrola stresu to gwarant zdrowego i silnego organizmu

Zachowanie zdrowego rozsądku i spokoju wydaje się być nieodzownym warunkiem utrzymania umysłu i ciała w zdrowiu. Koronawirus powoduje chorobę grypopodobną z którą osoby w sile wieku mogą skutecznie walczyć. Przewlekły stres i lęk natomiast mogą narażać nasz organizm na dużo gorsze schorzenia. Dobrze by było więc, abyśmy, oprócz zalecanych działań ograniczających rozprzestrzenianie się koronawirusa oraz tych mających nas przed nim chronić, zadbali również o naszą psychikę oraz ducha. Musimy pracować nad spokojem wewnętrznym. To zdecydowanie ułatwi nam funkcjonowanie w nowej rzeczywistości. 

Jak chronić się przed koronawirusem, a przy okazji zadbać o wewnętrzny spokój?

  • Zachowaj odpowiednią higienę rąk i twarzy – myj i dezynfekuj ręce częściej niż do tej pory.  Zwłaszcza, jeśli przebywasz w miejscu publicznym.
  • Unikaj dotykania oczu, ust, nosa, a najlepiej całej twarzy – wyjątek stanowi sytuacja, kiedy twoje ręce są zdezynfekowane.
  • Unikaj zgromadzeń oraz skupisk ludzi (powyżej 20 osób).
  • Gdy kaszlesz lub kichasz – zakrywaj usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką.
  • Jeśli masz możliwość – nie wychodź z domu i możliwie jak najrzadziej wybieraj się na zakupy. 
  • Zadbaj o swoją psychikę i ducha – wprowadź odpowiednie dla siebie techniki relaksacji lub medytacje. Słuchaj muzyki, módl się, ćwicz i tańcz – wykonuj czynności, które pomagają ci w utrzymaniu psychicznej równowagi i wspomagają twój wewnętrzny spokój, wpływają na poczucie kontroli. 

 

Grupa Wsparcia

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat radzenia sobie ze stresem i lękiem? Masz pytania lub potrzebujesz pomocy w odnalezieniu się w nowej rzeczywistości? Co tydzień przeprowadzamy transmisję live podczas których udzielamy cennych wskazówek jak zadbać o zdrową psychikę oraz odpowiadamy na wasze pytania. 

Zapisz się do grupy wsparcia – >

Przeczytaj nasze pozostałe artykuł -> 

Odwiedź naszego Facebooka i bądź na bieżąco ->


Facebook

Środki z KFS

Dofinansowanie KFS środki dla firm EMAT HRC

Członkostwo w PIFS

EMAT HRC Certyfikat Polska Izba Firm Szkoleniowych