Jak zwiększyć poczucie bezpieczeństwa wśród pracowników po zwolnieniu części załogi?

  • 0
Jak zwiększyć poczucie bezpieczeństwa wśród pracowników

Jak zwiększyć poczucie bezpieczeństwa wśród pracowników po zwolnieniu części załogi?

Tags : 

Pracownicy potrzebują poczucia bezpieczeństwa. Jest to podstawowa wartość, która motywuje ich do zaangażowania się i wypełniania swoich obowiązków najlepiej jak potrafią. Co zrobić gdy w dobie pandemii nie ma innego wyjścia i musimy rozstać się z częścią załogi? Czy jest jakiś sposób by pozostali członkowie zespołu nie stracili zapału i poczucia stabilizacji?

 

Rola lidera podczas kryzysu

Konsekwencją pandemii jest kryzys, a kryzys to działanie w chaosie i czas podejmowania trudnych decyzji, również tych o pożegnaniu się z częścią załogi. Brak znajomości dobrych praktyk podczas sytuacji podbramkowych i utrata kontroli mogą wywołać u menadżerów stres. Kryzys nie zwalnia jednak lidera z jego roli. Silny przywódca w ciężkich czasach jest potrzebny zespołowi bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Musi on reagować elastycznie i dopasowywać sposób działania do zmieniających się ciągle warunków, trzymać się wartości i zasad by zadbać o jedność w zespole. Zadaniem liderów jest podejmowanie działań w oparciu o najlepsze na dany moment rozwiązania oraz dbanie o priorytety. 

Lider w czasach kryzysu jest wręcz otoczony wyzwaniami. Musi jednak pamiętać, aby przede wszystkim zadbać o swoją załogę – grupę osób za które odpowiada, które obdarzają go zaufaniem i dla których jest autorytetem.

 

Jak zwolnienia odbijają się na pracownikach, którzy zostają w firmie?

Zwolnienia w zespołach są zawsze negatywnym doświadczeniem dla całej załogi. Nawet dla tych, którzy swoje stanowiska zachowali. Często powoduje to narastające napięcie i zagęszczenie atmosfery w firmie. Pojawia się frustracja oraz gniew. Bezpośrednią przyczyną tego stanu rzeczy jest brak przemyślanej strategii komunikacyjnej. Dobre zarządzanie złymi wiadomościami to prawdziwe wyzwanie dla kadry kierowniczej, tak bardzo istotne w efektywnej komunikacji z pracownikami.

Wśród osób, które pozostają w firmie mogą występować negatywne reakcje określane tak zwanym “syndromem ocalonych”. Charakteryzuje się to obniżeniem poziomu zaufania do pracodawcy. Okazuje się, że Ci, którzy zachowali swoje miejsca pracy paradoksalnie wcale nie czują się bezpiecznie. Podczas wykonywania obowiązków towarzyszy im gorszy nastrój, ich samoocena jest obniżona, łatwo wpadają w gniew. W konsekwencji prowadzi to do obniżenia zaangażowania i odbija się na efektywności pracy. 

 

Postaw na jasny komunikat

Jednym z najczęściej popełnianych błędów podczas redukcji etatów jest brak oficjalnego i jasnego komunikatu o sytuacji w przedsiębiorstwie. Multum liderów próbuje przemilczeć niewygodny temat udając, że nic się nie dzieje. Takie zachowanie niesie za sobą jedynie negatywne skutki. Braki w komunikacji pracownicy wypełniają plotkami i spekulacjami, co przekłada się na szum informacyjny.

W czasach kryzysu pracownicy potrzebują lidera, który:

  • przypomina im o celach i zasadach  – nakierowuje i motywuje;
  • komunikuje się autentycznie i regularnie – plotki rozchodzą się szybciej niż koronawirus. Lider powinien przekazywać i powtarzać fakty, bez interpretacji;
  • działa – sprawnie wyciąga wnioski z działania i przyjmuje informację zwrotną;
  • szuka jasności –  w zagrożeniu dostrzega szansę na rozwój, przedstawia prawdziwe informacje, daje ludziom nadzieję, ale nie ukrywa prawdy;

 

Dobry lider to otwarty lider

Dobry lider powinien zadać sobie pytanie “Jaki chcę być, aby wspierać ludzi i organizację w kryzysie?”. Przede wszystkim musi zadbać o przejrzystość komunikacji wobec swoich pracowników. Sprawna komunikacja zapobiega chaosowi. 

Rozstanie z częścią zespołu wywołuje sporo emocji. Pytania przychodzą z każdej strony. Część z nich dotyczy sytuacji pozostałych pracowników, planów na kolejne miesiące i następstw podjętych decyzji. Dobry lider pozwala swoim pracownikom zadać te pytania, rozmawia z nimi otwarcie i szczerze. Daje przykład, zachowuje optymizm i spokój, dba o równowagę i skupienie. Jeśli pracownicy potrzebują rozmowy, dobry lider powinien znaleźć czas by im to zapewnić, pamiętając, że w każdej sytuacji kryzysowej komunikacja jest kluczowa. Przy braku jasności i chaosie informacyjnym poczucie lęku i niepewności wzrasta.

 

Podsumowanie

Jeżeli zależy Ci na tym by opanować sytuację w firmie i zneutralizować negatywne skutki rozstania z częścią załogi musisz więc być otwarty na dialog. Jest to klucz do zachowania dobrej atmosfery panującej wewnątrz organizacji, pomimo występującego kryzysu.

Narzędziem, który może wspomóc Twoje działania podczas kryzysu jest outplacement. Dowiedz się więcej o outplacemencie -> 

 

 

Przeczytaj nasze pozostałe artykuł -> 

Odwiedź naszego Facebooka i bądź na bieżąco ->


Facebook

Środki z KFS

Dofinansowanie KFS środki dla firm EMAT HRC

Członkostwo w PIFS

EMAT HRC Certyfikat Polska Izba Firm Szkoleniowych